کوه نوردی، ورزش و سلامتی

ترجمه در مسیر دانایی

فواید ورزشی سنگ نوردی

 

فواید ورزشی سنگ نوردی

 

 اگر یکی از علاقمندان سنگ نوردی هستید، با انجام منظم این نوع ورزش می توانید از برخی فواید قابل توجه سلامتی بهره مند شوید. سنگ نوردی می تواند مزایای عاطفی و جسمانی را برای شما به ارمغان بیاورد. به هر حال، در صورتی که سنگ نوردی می کنید، باید آموزش مناسبی را ببینید و تدابیر ایمنی را رعایت کنید.

 

مزایای مصرف کالری

 

 

سنگ نوردی یک ورزش عالی سوزاننده کالری است، که می تواند باعث دستیابی به وزن بدن مناسب شود.انتشارات سلامتی هاروارد گزارش می کند که یک فرد با وزن 155 پوند در طی صعود حدود 818 کالری در ساعت و در حین فرود 500 کالری در ساعت می سوزاند. اگر بیش وزن یا چاق هستید، سوزاندن 500 کالری بیشتر از آنچه که روزانه می خورید می تواند باعث کاهش 1 پوند در هفته شود.


برچسب‌ها: فواید سنگ نوردی
ادامه مطلب

[ پنجشنبه ۳ اردیبهشت۱۳۹۴ ] [ 12:54 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

غذا همه چیز است

 

 غذا همه چیز است  

خوزه آندره سرآشپز دو دهه پیش از اسپانیا به ایالات متحده رفت. او که به خاطر معرفی تاپاس اسپانیایی به ذائقه آمریکایی ها معروف است، میزبان برنامه های آشپزی هم بود و در هاروارد تدریس کرد ( و نیز در theplate.nationalgeographic.com وبلاگ نویسی کرد). آندره، 45 ساله، صاحب 20 رستوران است، لیکن عشق او به تغذیه مردم مدت ها پس از تمیز کردن میزها ادامه می یابد.

 

شما یک سازمان بشردوستانه را بنیان نهادید، یعنی آشپزخانه مرکزی جهان. چه چیزی باعث تعهد شما به تغذیه گرسنگان می شود؟

الهام بخش من اسامی گمنام هستند، افرادی که بی وقفه کمک می کنند، و در عوض آن چیزی نمی خواهند. یک کار که انجام دادم رفتن به هائیتی پس از زلزله جهت پختن غذا برای مردم بود. فکر می کنم همه ما باید بخشی از اوقات مان را برای بهبود زندگی دیگران اختصاص دهیم. این کار باید بیانیه ماموریت (رسالت) انسانیت باشد، چون همه می توانیم همین کار را به صورت اندک انجام دهیم، و این اندک می تواند برای شخصی دیگر بسیار زیاد باشد. من و همسرم با سرمایه خودمان آشپزخانه مرکزی جهان را ایجاد کردیم.


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۳۰ فروردین۱۳۹۴ ] [ 9:35 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

تبدیل شدن اورست به بمب ساعتی مدفوع

تبدیل شدن اورست به بمب ساعتی مدفوع

نویسنده: پیتر هولی، 3 مارس 2015 

 زمانیکه سر ادموند هیلاری و تنزینگ نورگی در سال 1953به قله کوه اورست صعود کردند، این کوه مسلما خلوت ترین مکان روی زمین بود – صحرایی بدون اکسیژن که در راس یک نردبان مرگ یخی 29000 فوتی قرار داشت.

 بنا به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در طول 62 سال گذشته، بیش از 4000 کوه نورد کار بزرگ این دو را تکرار کرده اند، با توجه به اینکه صد ها نفر دیگر تلاش می کنند این کار را درطی دو ماه فصل کوه نوردی در هر بهار انجام دهند.

 در طول مسیر، کوه نوردان قوطی های اکسیژن، وسایل کوه نوردیاز کارافتاده، زباله، مدفوع انسانی و حتی اجساد مرده را بر جای گذاشته اند، و قله ای را که زمانی بکر بود به توده ای بی روح از... خوب، خودتان درک کردید، تبدیل کرده اند.


ادامه مطلب

[ چهارشنبه ۲۶ فروردین۱۳۹۴ ] [ 9:21 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

چگونه آب و هوا را برای کوه نوردی پیش بینی کنیم

چگونه آب و هوا را برای کوه نوردی پیش بینی کنیم

نویسنده: استوارت گرین، کارشناس کوه نوردی

قرار گرفتن در معرض آب و هوا یکی از مهمترین علل مرگ در میان سنگ نوردان، کوه نوردان، و کوه پیمایان در کوه و طبیعت است. دلیل اصلی مرگ بیشتر این مسافران مسیرهای غیراصلی آماده نبودن آنها برای مواجه با هوای نامناسب و عواقب آن است. این مسافران ده وسیله ضروری از جمله پوشاک مناسب، سرپناه اضطراری، غذای کافی، و وسیله ای برای روشن کردن آتش و ایجاد گرما را همراه نمی آورند.و همچنین اغلب نه دانش آب و هوا و الگوهای آب و هوا را دارند و نه مهارت های پیش بینی آب و هوا.


ادامه مطلب

[ دوشنبه ۲۴ فروردین۱۳۹۴ ] [ 9:9 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

افزایش احتمال ابتلا به بیماری و مرگ زودرس بر اثر نشستن طولانی مدت، علیرغم انجام ورزش

طبق مطالعه مروری که امروز (19 ژانویه 2015) در مجله Annals of Internal Medicine منتشر شد، مقدار زمانی که فرد در طی روز می نشیند، علیرغم انجام ورزش منظم، با خطر بیشتر ابتلا به بیماری قلبی، دیابت، سرطان و مرگ مرتبط است.

 دکتر دیوید آلتر، دانشمند ارشد مرکز بازتوانی تورنتو، شبکه سلامت دانشگاه (UHN) و موسسه علوم ارزیابی بالینی گفت:" بیش از نیمی از یک روز فرد عادی به صورت بدون تحرک – نشستن، تماشای تلویزیون، یا کار با رایانه می گذرد. در این مطالعه پی بردیم که علیرغم فواید سلامت افزای فعالیت بدنی، این عمل به تنهایی نمی تواند برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کافی باشد."

 


برچسب‌ها: خطر نشستن طولانی مدت؛ بی تحرکی
ادامه مطلب

[ سه شنبه ۳۰ دی۱۳۹۳ ] [ 20:54 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

کاهش ابتلا به سرطان با زندگی در ارتفاعات بالا

کاهش ابتلا به سرطان با زندگی در ارتفاعات بالا

در مطالعه ای جدید نشان داده شد که افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند احتمال ابتلاشان به سرطان ریه کمتر از افرادی است که در دشت ها زندگی می کنند. چون فشار کمتر در ارتفاعات بالا موجب استنشاق کمتر اکسیژن می شود، در این مطالعه جدید این احتمال داده می شود که اکسیژن جو ممکن است در ایجاد سرطان ریه نقش داشته باشد. با اینکه محققان دریافتند که وقوع سرطان ریه در ارتفاعات بالا کمتر است، این رویه در مورد سرطان های با منشا غیر استنشاقی صدق نمی کند که اشاره بر ورود عامل سرطان زا از طریق استنشاق دارد.


برچسب‌ها: سرطان ریه؛ زندگی در ارتفاعات بالا
ادامه مطلب

[ سه شنبه ۳۰ دی۱۳۹۳ ] [ 11:32 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری و فعالیت بدنی

نوشتار زیر چکیده مقاله ای است به قلم Jozkow P، Wasko-Czopnik D، Medras M و Paradowski L از گروه پزشکی ورزشی، دانشگاه تربیت بدنی Wroclaw، شهر  Wroclaw، لهستان. برای خواندن کامل مقاله به منبع پایین مراجعه کنید.( عنوان مقاله به انگلیسی:

Gastroesophageal reflux disease and physical activity)

بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری و فعالیت بدنی

چکیده:

بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری یا رفلاکس (GERD) یکی از شایع ترین اختلالات در بین مردم است. در سال های اخیر، افزایش محسوسی در وقوع این بیماری در سرتاسر جهان ملاحظه شده است. ورزش شدید جزو عواملی است که نشانه های رفلاکس را تشدید می کند. به نظر می رسد که رخدادهای رفلاکس با طول و شدت فعالیت بدنی انجام شده ارتباط دارد. مطالعات تجربی حاکی از آن است که برگشت محتویات اسیدی معده به مری احتمالا به این دلایل در ورزشکاران افزایش می یابد: کاهش جریان خون معدی روده ای، تغییرات ترشح هورمون، تغییرات در کارکرد حرکتی مری (oesophagus) و بطن (ventricle) و حالت (position) محدود کننده بدن در طی ورزش. 


برچسب‌ها: بیماری برگشت محتویات اسیدی معده به مری, رفلاکس, سوزش سردل, رفلاکس در ورزشکاران, رفلاکس و فعالیت بدنی
ادامه مطلب

[ دوشنبه ۲۹ دی۱۳۹۳ ] [ 21:33 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

هیولای کوچک با قدرت نوردهی 3500 لومن
هیولای کوچک نامی است که بر چراغ قوه مدل Nitecore Tiny Monster TM26 گذاشته اند. با دیدن قدرت فوق العاده آن همه دوستداران چراغ قوه های کوچک اما قدرت روشنایی زیاد عاشقش خواهند شد. سازندگانش آن را کوچک ترین چراغ قوه 3500 لومنی می دانند. (لومن معیار سنجش میزان پخش نور است). بدنه آن از جنس آلومینیوم سخت آنودی شده و مجهز به چهار ال ای دی Cree XM-L است. 


برچسب‌ها: چراغ قوه
ادامه مطلب

[ یکشنبه ۲۸ دی۱۳۹۳ ] [ 17:22 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

اثر ورزش نکردن در مرگ های زودرس دو برابر بیشتر از مرگ های ناشی از چاقی است
 

  در تحقیقی جدید گزارش شد که 20 دقیقه پیاده روی سریع در هر روز برای کاهش احتمال خطر مرگ زودرس کافی است. مطالعه بر روی بیش از 334000 زن و مرد اروپایی مشخص ساخت که دو برابر مرگ زودرس بیشتری را می توان در مقایسه با تعداد مرگ ناشی از چاقی به ورزش نکردن نسبت داد، اما تنها مختصری افزایش در فعالیت بدنی می تواند فواید سلامتی قابل توجهی داشته باشد.

 

پروفسور اولف اکلوند از شورای تحقیات پزشکی، واحد همه گیرشناسی  دانشگاه کمبریج، که سرپرستی این مطالعه را برعهده داشت گفت:" این پیامی ساده است: تنها اندکی ورزش روزانه می تواند فواید سلامتی چشمگیری برای افراد بی تحرک داشته باشد. هر چند که دریافتیم تنها 20 دقیقه می تواند اثر خود را بگذارد، عملا باید به فکر انجام ورزش بیش از این مقدار باشیم – فعالیت بدنی فواید سلامتی اثبات شده فراوانی دارد و باید بخش مهمی از زندگی روزانه ما باشد."

 

ترجمه از منبع: http://www.sciencedaily.com/releases/2015/01/150114143118.htm

 

 14 ژانویه 2015

 

[ یکشنبه ۲۸ دی۱۳۹۳ ] [ 9:32 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

تغییر در تحقیقات ورزشی با شتاب سنج های جدید

کارشناسان می گویندفناوری موجود در «ردیاب های آمادگی جسمانی» (fitness trackers) روشی را که محققان برای مطالعه ورزش استفاده می کنند تغییر می دهد و آنها را قادر می سازد اطلاعات مفصل تری را راجع به نحوه حرکت افراد در طول روز جمع آوری کنند.

این تغییر تا حدی، حاصل پیشرفت های ایجاد شده در شتاب سنج هاست (accelerometers). شتاب سنج ها حسگرهایی اند که اغلب در ردیاب های آمادگی جسمانی تعبیه می شوند و حرکت، سرعت وجهت آن حرکت را شناسایی می کنند. بستن وسیله مجهز به شتاب سنج بر روی کمر یا مچ، حرکت فرد را در سرتاسر روز ثبت می کند.

به گفته کارشناسان، انبوه اطلاعات شناسایی شده بوسیله شتاب سنج های امروزی این فرصت را به محققان می دهد که نه تنها ورزش بلکه نشستن، ایستادن و راه رفتن را هم مطالعه کنند و درنهایت ایده بهتری را در موردچگونگی تاثیر این فعالیت ها بر سلامتی بدست آورند.


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۲۸ دی۱۳۹۳ ] [ 9:21 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

خداحافظی با دوستان و خوانندگان
 

                                        خداحافظی با دوستان و خوانندگان

با سلام و تبریک سال نو به تمام دوستان و خوانندگان وبلاگ. شش سال از افتتاح این وبلاگ گذشت. وبلاگی که سال هاست مطالعه می کردید یا به آن نظری می انداختید اینک در پایان کار خود قرار دارد. مدت ها بود که به علت کمبود وقت در فکر بستن وبلاگ بودم اما هر بار دلگرمی های دوستان در بخش نظرات ناخواسته مانع از این کار می شد و دوباره انرژی می گرفتم. دوستان زیادی در طی این مدت از طریق نظرات شان اظهار لطف کردند. خوانندگان می دانند که این وبلاگ صرفا ترجمه از منابع خارجی و بیشتر از یک سایت بوده و گاه در زمینه های دیگر هم ترجمه هایی صورت گرفته است. امیدوارم این مطالب مورد توجه شما بوده  و هر چند اندک اطلاعاتی را برای شما فراهم کرده باشد.

همیشه دوست داشتم بتوانم با ترجمه هایم همان حس و حال گزارش ها و یا خبرها را به خوانندگان منتقل کنم. و تا حد امکان به متن اصلی وفادار بودم. می توانستم صرفا خلاصه خبر را بنویسم اما دوست داشتم همان فضای اصلی را در اینجا هم ایجاد کنم. تا جایی که وقتم اجازه می داد ترجمه کردم . پیدا کردن موضوعی مناسب که خوانندگان هم دوست داشته باشند آسان نیست. آنهایی که دستی در ترجمه دارند می دانند که هر قدر هم که آدم در کار ترجمه مهارت داشته باشد باز کاری وقت گیر است. آن هم به گونه ای که مزدی و دستمزدی در کار نباشد. و صرفا عشق و علاقه و تشویق های خوانندگان باعث ادامه کار می شود.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

با سلام دوباره. انتظار این همه نظر و محبت را نداشتم. غافلگیر کننده بود. از همه دوستان عزیز دوباره تشکر می کنم.    


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۱۳ فروردین۱۳۹۱ ] [ 14:36 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

توقف پرواز بالگرد ها در گاشربروم یک
 

                                توقف پرواز بالگرد ها در گاشربروم یک

11 مارس 2012 – بنابه گزارش سایت اکسپلوررز وب بالگرد هایی که قرار بود برای عملیات جستجو و نجات به منطقه بیایند فعلا به علت نامساعد بودن هوا کار خود را متوقف کرده اند. و گزارش شده است در صورت پرواز این بالگرد ها، تیم نجات حسن صدپاره ( که اورست را صعود کرده است)، علی رضا صد پاره و نظیر صدپاره را برای کمک به جستجو با خود خواهد آورد.

 

[ دوشنبه ۲۲ اسفند۱۳۹۰ ] [ 7:57 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

گاشربروم یک زمستانی : بالگرد ها ی جستجو و نجات در راه هستند
 

                    گاشربروم یک زمستانی : بالگرد ها ی جستجو و نجات در راه هستند   

11 مارس 2012 – هنوز هم هیچ خبری از کوه نوردان گرفرید گوشل، نیسار حسین و سدریک هالن که از روز جمعه تا به حال تماسی نداشته اند نیست. به این خاطر کوه نوردان مستقر در بارگاه اصلی درخواست جستجوی هوایی کرده اند که انتظار می رود دو بالگرد تا ظهر امروز برسند، در مسیر خود برای جستجو در  دامنه های این کوه هستند.

برای کمک به جستجوگران، آلکس تکسیکون ( که قبلا به علت مشکلات بوجود آمده به بارگاه اصلی فرود آمده است) سوار بالگرد خواهد شد. آلکس طی تماس تلفنی گفت که  "اوایل صبح امروز هنگام درخواست بالگرد اسمان صاف بود. اما الان نگرانم چون ظهر شده و هوا دوباره در حال ابری شدن است."

آلکس همچنین تایید کرد که خانم تامارا استیس دیروز به بارگاه اصلی رسیده  است. و دچار کمی یخ زدگی شده است.

 


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۲۱ اسفند۱۳۹۰ ] [ 13:22 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

هنوز خبری از اعضای تیم بین المللی صعود به گاشربروم نیست
 

                     هنوز خبری از اعضای تیم بین المللی صعود به گاشربروم نیست

10 مارس 2012 – حتی پس از تماس های مکرر تلفنی با اعضای تیم لهستانی( که اخیرا اولین صعود زمستانی گاشربروم یک را انجام دادند) از بارگاه اصلی قله پنهان، هنوز خبری از تیم بین المللی که برای صعود قله تلاش می کند نرسیده است.


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۲۱ اسفند۱۳۹۰ ] [ 10:4 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]

مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند
 

                            مواد غذایی که به ساخت عضله کمک می کنند

بزرگ ترین چالش اکثر افرادی که خواهان عضله سازی هستند برنامه غذایی شان می باشد. برخی می خواهند عضلات بزرگ تری داشته باشند و بدنبال افزایش های کلی هستند در حالیکه برخی بیشتر با پرورش عضلات باریک تر و قوی تر سازگاری دارند. به هر حال بدون توجه به اهداف بدن سازی تان، شما نیازمند دسترسی به برخی غذاهای پایه ای عضله ساز هستید. 

 موارد زیر را می توان به عنوان متداول ترین و بهترین توصیه های غذایی بدن سازی در نظر گرفت که بهبودی سریع تر از تمرینات را تضمین و به در بدست آوردن بدنی عضلانی به شما کمک می کند.

 


ادامه مطلب

[ یکشنبه ۲۱ اسفند۱۳۹۰ ] [ 9:49 ] [ نویسنده /مترجم : فریدون شیرمحمدلی ]

[ ]